Biografie
Ze noemde zich Oristorio di Frama. Van beroep was ze zangeres. Bijna
niemand kende haar toen ze in 1872 in Parijs een open brief schreef aan
Alexandre Dumas. Fel verdedigde ze de rechten van de vrouw tegen het door
hem geschreven anti-feministische l'Homme-Femme (Paris, 1872) -
de 'manvrouw'. Achter het pseudoniem Oristorio di Frama ging de Nederlandse
Mina Kruseman schuil, die kort daarna onder haar eigen naam aan een geruchtmakende
toernee begon door Nederland en België. Samen met die andere bekende
negentiende-eeuwse feministe Betsy Perk bepleitte zij voor volle zalen
de emancipatie van de vrouw. In deze jaren was zij de meest bewonderde
en tegelijkertijd de meest verguisde feministe van haar tijd. Sommige
vooraanstaande personen in de Nederlandse republiek der letteren zoals
Johannes van Vloten en Conrad Busken Huet moesten niets van haar
hebben - de laatste noemde haar 'een brutale meid' - ; maar anderen als
Vosmaer en Multatuli waren weg van haar; en het publiek betaalde hoge
prijzen om haar te zien.
Eind 1873 publiceerde ze haar eerste roman, Een
huwelijk in Indië, die in korte tijd was uitverkocht. Het was,
zoals van men van haar verwachten kon, één doorlopende aanklacht
tegen het huwelijk waarin de vrouw een volstrekt ondergeschikte positie
innam ten opzichte van de man. Jan ten Brink heeft indertijd in zijn literatuurgeschiedenis
van de Nederlandse letterkunde van de negentiende eeuw haar boodschap
in drie zinnen treffend samengevat: 'Vrouwen zijn engelen! Mannen zijn
ellendelingen! Kinderen zijn naar!'
Het boek werd wisselend gerecenseerd, maar het trok de aandacht en er
zou zeker een tweede druk van zijn verschenen, als Mina geen ruzie had
gekregen met de uitgever. Wel maakte ze een toneelbewerking van haar roman
onder de titel De Echtscheiding, waaruit ze regelmatig fragmenten
voorlas tijdens de vele lezingen die ze in 1874 - nu alleen - in Nederland
bleef geven. Het lukte haar zelfs om het stuk op het repertoire van een
toneelgezelschap te krijgen - met haarzelf in de hoofdrol -, al viel het
na niet meer dan zes voorstellingen. Meer succes had ze met de opvoering
van Multatuli's drama Vorstenschool,
waarin ze optreedt samen met haar 'leerlinge' - zo staat ze aangekondigd
op de affiches - Elize Baart. Overigens betekende deze opvoering het einde
van haar vriendschap met Multatuli. Want Multatuli was buitengewoon onder
de indruk van haar persoonlijkheid - het is niet overdreven om te zeggen
dat hij verliefd op haar was - maar had geen hoge dunk van haar artistieke
kwaliteiten. Tegen zijn zin ging in 1875 Vorstenschool in première
met Mina Kruseman in de hoofdrol als koningin Louise. Ze kregen hierover
een laaiende ruzie die grotendeels in het openbaar werd uitgevochten.
Ondanks de bezwaren van Multatuli was deze onderneming toch een succes
- zowel het stuk als de acteerprestaties van Mina Kruseman werden in het
algemeen lovend besproken.
Na achtentwintig voorstellingen hield Mina Kruseman Vorstenschool
voor gezien en ging ze weer met eigen werk het toneel op, nu samen met
Elize Baart en nog een actrice die zij zelf had opgeleid.
En dan op het hoogtepunt van haar roem, houdt ze ermee op. Ze heeft
genoeg van het 'anti-artistieke Nederland'. Ze verlangt na deze rumoerige
jaren naar rust - rust, die ze in Nederlands-Indië hoopt te vinden.
Ze woont nog korte tijd in Brussel en vertrekt dan, in augustus 1877,
naar Nederlands-Indië. Als afscheid aan Nederland liet ze een even
omvangrijke als omstreden autobiografie na: Mijn
leven. Die bevatte in drie delen de herinneringen aan haar leven tot
1877. Zonder zich te bekommeren om de gevoelens van mensen met wie ze
vertrouwelijk was omgegaan, citeerde ze rijkelijk uit brieven die ze had
ontvangen en geschreven. Het werd een schandaal. Van veel brieven was
het overduidelijk dat die nooit bedoeld geweest waren om openbaar gemaakt
te worden. Vroegere bewonderaars als Multatuli en Vosmaer waren woedend
over dit indiscrete gedrag: alles wat zij haar in vertrouwen over henzelf
en anderen hadden meegedeeld, lag nu op straat. Voor het grote publiek
was het natuurlijk prachtig, en het boek werd druk gelezen en besproken.
Nog eenmaal stond Mina Kruseman in het middelpunt van de belangstelling,
al zal ze daar zelf op weg naar Indië weinig van gemerkt hebben.
Zij bevond zich aan boord van de prinses Amalia van de Nederlandse Stoomvaartmaatschappij
ver van al het rumoer.
Achtendertig jaar oud was ze toen, en even plotseling als ze in het
openbare leven was opgedoken, was ze er weer uit verdwenen - tenminste,
zo lijkt het.
Mina - voluit Wilhelmina Jacoba Pauline Rudolphine - Kruseman werd geboren
in Velp op 25 september 1839. Zij was de oudste dochter van H.G. Kruseman,
die in januari dat jaar getrouwd was, ontslag had genomen als officier
uit het Nederlands-Indische leger, waarin hij bijna vijftien jaar gediend
had, en zich vervolgens gevestigd had in de buurt van Arnhem. Daar werden
na Mina nog drie dochters geboren, de laatste in 1843, het jaar dat haar
vader besloot om alsnog zijn carrière in het Indische leger voort
te zetten. Het ontslag werd ongedaan gemaakt en de tijd die hij in Nederland
had doorgebracht werd beschouwd als verlof. In april 1844 keerde hij met
zijn gezin en in de rang van luitenant-kolonel terug naar Nederlands-Indië.
Na korte tijd militair commandant op de Molukken geweest te zijn werd
hij eind 1846 benoemd tot kolonel en commandant van de 'Tweede militaire
afdeeling op Java', wat inhield dat hij in Samarang geplaatst werd. Daar
bleef hij wonen totdat hij in 1854 gepensioneerd werd als generaal-majoor
en terugkeerde naar Nederland.
Mina Kruseman heeft dus van haar vierde tot
haar vijftiende in Indië gewoond. Na haar
terugkeer woonde zij in Den Haag en Ginneken
(bij Breda) en na de dood van haar moeder in
1859 verhuisde het gezin naar Brussel, waar
Mina na enkele jaren alleen met haar vader
overbleef: twee van haar zusters stierven en
de derde trouwde met S.J. van Deventer, die
resident van Soerabaja was, en verhuisde met
hem naar Indië.
In Brussel studeerde Mina piano en zang aan
het conservatorium en nam deel aan het Brusselse
uitgaansleven. Even is ze nog verloofd geweest,
maar toen haar verloofde op aandrang van zijn
familie de verloving verbrak, wilde ze nooit
meer iets van een huwelijk weten - ondanks
de vele aanzoeken die haar naar eigen zeggen
gedaan werden.
Omdat ze in Nederland de kans niet kreeg om op te treden als zangeres,
besloot zij in 1871 haar geluk in de Verenigde Staten te beproeven. Onder
de pseudoniemen Karcilla Réna en Stella Oristorio di Frama slaagde
ze erin om enkele concerten te geven, maar de echte doorbaak bleef uit.
Vandaar dat ze in 1872 terugkeerde naar Europa en begon aan de hiervoor
genoemde geruchtmakende carrière als feministe in Nederland.
In augustus 1877 vertrekt ze dan naar Nederlands-Indië, waar ze
tot 1883 zal blijven. De rest van haar leven zal ze voornamelijk in Frankrijk
doorbrengen, waar ze in 1922 overlijdt.
|