|
Emancipatie
Mina Kruseman werd als zelfstandige en begaafde vrouw aan jonge meisjes
in Soerabaja als rolmodel voorgehouden. In 1900 publiceerde een zekere
Sylph in de Java-Bode de volgende herinnering:
"Wij waren toen kinderen, acht en tien jaar oud, en deden zooals iedereen
deed als Mina Kruseman in een wijde, losse peignoir hoog op haar hoog
en open rijtuigje, zelf mennend, te Soerabaija door Simpang reed en ons
huis voorbij; - wij deden als ieder ander: wij glotzten haar aan; vaagvoelend,
dat hier iets ongewoons passeerde, dat er iets bijzonders was aan die
zelfbewuste verschijning van fiere, vrije vrouw: iets dat imponeerde.
En eens, toen weer als gewoonlijk een troepje andere kinderen haar, na
haar voorbijgaan, uitjoelden en uitlachten en wij ook om de lippen der
"groote menschen" alom een glimlach merkten, nam ons papa, beste,
beste vader, apart en zei: "Hoort eens, kinderen, jullie mogen nooit
meedoen met uitlachen en naschreeuwen als die dame van daar net weer eens
voorbij rijdt, hoor je. Dat is een flinke, moedige vrouw en ik zal heel
blij zijn als mijn meisjes, later als ze groot zijn, in veel opzichten
net zoo durven te zijn als juffrouw Mina Kruseman."
Die woorden: "een fiere, vrije vrouw"- dat waren zeker woorden
die Mina Kruseman kenmerkten. Zij heeft in Indië het onderwerp van
de vrouwenemancipatie ter sprake gebracht; zijzelf was daarvan het levend
bewijs. Zij liet zien met woorden (romans, ingezonden brieven aan de Indische
kranten, lezingen enzovoorts) en in haar eigen levensstijl wat emancipatie
betekende: zelfstandigheid, zowel economisch (zelf een inkomen verwerven)
als in de liefde - Mina boog nimmer voor de huwelijkswetten die de vrouw
inferieur aan de man beschouwde. Haar stellingnames lokten veel discussies
uit, in de Indische samenleving en daarbuiten.
|
|